Jag skriver om hemmagjorda ting i form av deg, garn, tyg, mat,  frukt och bär. 

tisdag 14 december 2010


Helg i köket!

Glögg behöver jag när jag ska jobba mycket i köket. Vi har köpt och provat många olika sorter men min favorit detta år är denna äpple-glögg från Kivik.

Fikonfylld fläta ur Sju sorters kakor är ett av mina favoritrecept när det ska bakas med saffran.

Foto-J stekte köttbullar i ugnen till helgens julfest. Han har alltid sagt att det är så jobbigt att göra köttbullar men efter söndagens succé måste han definitivt fortsätta med detta.

Fikon- och hasselnötsbröd ur boken Surdegsbröd av pain de Martin. Oj, vad gott det här brödet blev och det ser så där typiskt rustikt ut som Martins bröd brukar göra.

Denna bild är från förra helgen då vi var på glöggprovning. Såhär fin blev luvan på flaskan.


Igår kväll bakade jag ut knäckebrödsdegen. Tre kakburkar med små knäckebröd som ska serveras på lördagens julfest.

Knäckebröd med surdeg
Dag 1
Tag din surdegskultur på 1 dl från kylen ut till rumstemperatur och fyll på med 3 dl rågmjöl och 3 dl vatten.

Dag 2
Om surdegen bubblar och ser redo ut tar du allt utom 1 dl (som du ställer in i kylen till nästa gång) och häller i en bakbunke. Fyll på med 5 dl vatten och 5 dl rågmjöl. Blanda ordentligt och täck med plast.

Dag 3
I degbunken tillsätter du nu 1/2 msk havssalt, 6-8 dl grahamsmjöl och 1 dl rostade pumpakärnor eller pistagenötter.

Kavla ut degen med slät kavel och kruskavel och ta ut rundlar med kakmått. OBS! Kavla degen väldigt tunn, tunnare än vad du tror att du kan!

Lägg rundlarna på bakplåt med papper. Jag gräddar mina i 200° varmluft ca 17 minuter beroende på var plåten är i ugnen.


3 kommentarer: