Jag skriver om hemmagjorda ting i form av deg, garn, tyg, mat,  frukt och bär. 

söndag 21 november 2010


Helg i Ljungskile!

Vi har haft en trevlig och lugn helg i Ljungskile. Mycket god mat fick vi, jag har stickat en hel del och dessutom var vi på vernissage på Bohusläns museum. Är du i närheten av Uddevalla kan jag verkligen rekommendera ett besök på museet om du är intresserad av handarbete av olika slag.

Den vita tomteluvan stickade jag till min fiolsnäcka, den blir nog jättefin på alla julkonserter som stundar.


På strumpstickor stl.3 la jag upp 36 maskor av detta ullgarn som jag inte vet var det kommer ifrån.
Efter 3 cm slätstickning minskade jag en maska på varje sida genom att sticka två maskor tillsammans.
Sen stickade jag tre varv slätstickning och efter det ett minskningsvarv igen.
Jag fortsatte så till det bara fanns 4 maskor kvar på stickan.
Då stickade jag slätstickning fram och tillbaka med två stickor tills snodden blev så lång att jag kunde göra en liten knut.
Med hjälp från Iiiii kunde jag sen brodera Jul med kedjestygn i fin linnetråd


Innan vi åkte hem fick vi en jättegod och citronig kycklinggryta. Jag tror receptet är så här:

Ufos kycklinggryta på ett ungefär:
Kycklingfilé skuret i bitar
Saft och rivet skal av en citron
Grädd-mjölk
Persilja
Kycklingfond
Schalottenlök
Salt och peppar

Serveras till färsk pasta

1 kommentar:

  1. Men!? Har du också band till Ljungskile?
    Det är andra personen på bara nån vecka som jag träffar som har Ljungskile-anknytning. Vad är oddsen för det liksom!?

    Jag tillbringade större delen av min barndom i Ljungskile och mina föräldrar och diverse släkt bor där fortfarande.

    SvaraRadera