Jag skriver om hemmagjorda ting i form av deg, garn, tyg, mat,  frukt och bär. 

onsdag 26 maj 2010



Körsbärsglass, mums!

Nu har vi gjort två satser glass med min nya glassmaskin. Glassmaskinen är av märket Phillips, med löstagbar isplatta i botten. Den är väldigt smidig.
Den första glassen vi gjorde var med körsbär inlagda i konjak och den andra var med jordgubbar. Båda två gjorde vi med Jan Hedhs vaniljglass-recept som grund.
I kväll har jag försökt lägga in ett videoklipp från glassproduktionen men efter ett antal misslyckade försök nöjer jag mig med en stillbild. Jag har kanske bättre lycka en annan kväll.

7 kommentarer:

  1. Hoppas få smaka så småningom...

    SvaraRadera
  2. Vems är händerna och vem fotar?

    SvaraRadera
  3. jag undrar detsamma...tänkte,det där kortet måste man vara minst två för att ta?!!

    SvaraRadera
  4. Ser fram emot att få smaka! Visst är det stor skillnad på glassen när man har glassmaskin eller inte - lättare att få en bra glass i maskinen. Tänk så god hemgjord riktig glass är!

    /Johanna

    SvaraRadera
  5. LYX med glassmaskin! Och körsbärsglass låter ju supergott! Jag brukar göra punschglass utan glassmaskin, men jag kan tänka mig hur bra den skulle bli med en glassmaskin! :-)

    SvaraRadera
  6. Mina händer och foto-J har tagit kortet. Till helgen ska vi försöka oss på en sorbet- eller yoghurtglass. Jag har precis hittat ett recept på Rabarbersorbet i Jan Hedhs bok, Desserter. /Marty

    SvaraRadera
  7. Det verkar vara "rätt" helg!

    SvaraRadera