Jag skriver om hemmagjorda ting i form av deg, garn, tyg, mat,  frukt och bär. 

fredag 19 februari 2010


Mönster till OS-mössan!

Många vill virka OS-mössan och många har misslyckats med mönstret som har lagts ut på nätet. Vad som irriterar mig är att mönstret säger att man ska virka med fasta maskor men när OS-mössan syns på tv är det ju uppenbart att den är virkad med stolpar. Jag har därför tillverkat mitt eget mönster. Varsågod!

Mönster till OS-mössan, vuxen. Garn: Eskimo, 1 nystan gult 24, 1 nystan blått 12, 1 nystan svart 02 och 1 nystan vitt 01. Virknål 7 för lite fastare eller 8 för lite lösare. 

Virka 4 lm, ta ihop till en ring.
Varv 1: 2 fm i varje lm= 8 fm
Varv 2: 2 st i varje fm= 16 st
Varv 3:  #1 st, 2 st i st# upprepa från # till #= 24 st
Varv 4: #2 st, 2 st i st# upprepa från # till #= 32 st
Varv 5: #3 st, 2 st i st# upprepa från # till # = 40 st
Hädanefter virkas st i st, första st på varje varv ersätts med 2 lm

Färgbyten:
Börja med gult, byt till vitt inför varv 5. Virka vitt i 2 varv, svart i 1 varv, blått i 3 varv, gult i 2 varv, svart i 1 varv, vitt i 1 varv och blått i 3-4 varv+ sista varvet som virkas med fm. 

Fodra gärna hela mössan eller nederkanten, 10 cm, med fleece.



6 kommentarer:

  1. Såg du det felaktiga mönstret i Corren idag? Vi ses snart, om jag lyckas ta mig över vägen i snöovädret..

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har mailat corren om att dom borde skriva om mer lokala garnaffärer och lägga upp ett mönster som stämmer. Stackars alla som inte är insatta i virkningens grunder och ska virka efter det felaktiga mönstret...

    SvaraRadera
  3. Synd att det mönstret sprids överallt. Kul att du la ut en eget mönster. Undrar om inte originalmössan är virkad i ett tunnare garn.

    SvaraRadera
  4. Ja, kanske det. Den blev bra i Eskimo men jag behöver allt lite fleece runt öronen för att inte vinden ska blåsa in. Det blir Olssons tyger imorgon. Hoppas inte blått fleece-tyg har gått åt lika hårt som eskimo-garnet. /Marty

    SvaraRadera
  5. Håller med om att det måste vara stolpar som den är virkad med. Jag provade att virka efter Correns beskrivning Tänkte att den skulle vara enkel till mina elever på högstadiet men den blev helt buklig trodde då att det berodde på garnet (jag har inte eskimå i skolan) men då är det beskrivningen som är fel.ska nog prova med stolpar efter eget mönster. förrestae en bra blogg du har Maja

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket Maja! Hoppas det gick bra med mössan för eleverna i skolan. Jag var ute på en skola idag och såg att dom höll på och virkade OS-mössan. Marty

    SvaraRadera