Jag skriver om hemmagjorda ting i form av deg, garn, tyg, mat,  frukt och bär. 

måndag 18 januari 2010















Vilken god soppa!
Så borde denna bok heta. Varje gång jag eller foto-Jo lagar soppa efter något recept i den här boken så blir det väldigt gott. Det kan ju ha något att göra med vår fingertoppskänsla för spisens knappar också...
Om du behöver en sopp-bok som är liten men innehåller matsoppor, tillbehör, röror och sötsoppor kan jag verkligen rekommendera denna bok. Jag har denna vecka lagat Caroline Hofbergs paprika-soppa.

Receptet är ungefär såhär:
8 gula och röda paprikor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
olivolja
2 dl torrt vitt vin
1 liter höns- eller grönsaksbuljong
tabasco, salt

Sätt ugnen på 250°. Dela och kärna ur paprikorna. Grilla paprikorna högt upp i ugnen till skalet blir svart och blåsigt, ca 15-20 minuter. Lägg dem i en plastpåse, ca 10 minuter, så går det lättare att dra av skalet. Dra av skalet.
Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja utan att det tar färg. Lägg i paprikan och låt den fräsa med en stund. Späd med vin och buljong och koka under lock ca 10 minuter. Mixa soppan slät. Smaka av med salt och tabasco (eller något annat kryddstarkt du har hemma).

Godaste tillbehöret tycker jag är en tunn skiva surdegsbröd men i boken finns många bra tips på tillbehör. Lycka till!

1 kommentar:

  1. Det var ju inte svåra ingredienser. Hade varit kul med foto på soppan också, men hungern tog förstås över... BoNiTa

    SvaraRadera