Jag skriver om hemmagjorda ting i form av deg, garn, tyg, mat,  frukt och bär. 

fredag 22 januari 2010

Surdegsbröd!
Nu har jag äntligen provat ett av recepten ur blogg-Martins bok, Surdegsbröd. Jag som är en rutinerad bagerska satte vant en surdeg förra fredagen. Den skulle jäsa över natten och gräddas lördag förmiddag. Lördag kl.10.00 ser degen ut som en platt pannkaka. Katastrof! 
Jag tänkte att degen har säkert jäst när jag kommer tillbaka efter en runda i skidspåret. Men, nej. Jag tog till ett av de enklaste knepen som jag aldrig behöver använda, ställde bunken i det varma skåpet ovanför kylskåpet. Det satte verkligen fart på degen.
På söndag förmiddag var degen bubblande glad och redo för gräddning. Jag vet inte om det beror på den långa och lugna jästiden men surbrödet blev verkligen syrligt.

3 kommentarer:

  1. Stiligt, skicka gärna ett smakprov! Ser gott ut.

    SvaraRadera
  2. Det låter jättegott! Själv har jag aldrig bakat surdegsbröd, men jag har lovat att bättra mig på den punkten!

    Jo, det är min sambos mamma som gör Butterfly. Vad kul att du hittade bloggen på det sättet! :-)

    SvaraRadera