Jag skriver om hemmagjorda ting i form av deg, garn, tyg, mat,  frukt och bär. 

onsdag 31 mars 2010


Äntligen bakas det bröd igen!
Sambon och jag har ätit knäckebröd i flera dagar men nu har jag äntligen tagit tag i en deg. Jag tog fram surdegen ur kylen i förrgår, matade den och i morse satte jag en deg. Enligt receptet skulle degen vila en timma men jag skulle ju till jobbet så in med degen i kylskåpet. När jag kom hem knådade jag degen och nu är den på jäsning. Den ser ut att ha överlevt dagens kylskåpsvistelse för den jäser fint. Receptet är hämtat ur Saltå Kvarns receptsamlingar och heter Barsjabröd.
Såhär fina jäskorgar kan man köpa på Olof Viktors eller på Bagaren och Kocken där jag tror att foto-Je har köpt den ena. Nu ska jag bara hålla mig vaken tills bröden har gräddats...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar