Jag skriver om hemmagjorda ting i form av deg, garn, tyg, mat,  frukt och bär. 

måndag 2 januari 2012


Om du får oväntat besök...

Innan jul gjorde jag en halv sats pepparkaksdeg. Varje år får vi nämligen slänga några pepparkakor från julen innan. Detta ska inte inträffa igen så jag halverade satsen och av den bakade jag ut hälften som vanliga pepparkakor. Den andra halvan knådade jag in mandlar som jag hade skållat och hackat. Pepparkaksdegen med mandlar rullade jag till en rulle, ungefär lika tjock som en rulltårta. Rullen frös jag in och när jag har velat ha nybakade pepparkakor under julen har jag bara tagit fram rullen och skurit tunna skivor och lagt på plåten och gräddat dom i 200° ca 7 minuter. På den första satsen pudrade jag över lite chilipepparpulver. Idén fick jag från ICA-tidningen Buffé. Så, ha alltid en rulle pepparkaksdeg i frysen om du får oväntat besök som behöver känna doften av nybakat!



Här är dessutom mitt senaste alster, storlek 72, stickat i Garnverkets ekologiska bomull. Den kanske passar dottern senare i vår. Jag är just nu fascinerad över vikten att välja rätt knappar. Dels kan det lyfta utseendet på en tröja men det kan även lyfta sambons humör om tröjan är lättknäppt! Det är denna tröja.

2 kommentarer:

  1. Vilket smart tips, det ska jag komma ihåg! Borde ju funka på vanliga småkakor också. :-) Supersöt babykofta!

    SvaraRadera
  2. måste prova att sticka det där koftmönstret nån gång!Knappar kan göra en hel kofta, men det är ofta rätt pilligt innan man fått dom på plats!Hej från syréngatan

    SvaraRadera