Jag skriver om hemmagjorda ting i form av deg, garn, tyg, mat,  frukt och bär. 

lördag 7 augusti 2010


Sommarens kakor och tårtor!

Under semestern finns det ännu mer tid till att baka, härligt! Här visar jag några av alla bakverk från den senare delen av min sommar. Efter en veckas vandring i Jämtland med knäckebröd var det dags för riktiga bakverk när vi hälsade på i Värmland. Jag, Marga och hon från huset bredvid Lusten besökte Höje norr om Munkfors. Där finns det ett stenugnsbageri och en butik som säljer ekologiska och närodlade produkter. En riktig oas!
När jag och foto-J senare kom till östra Närke och min släktgård borde vi ha åkt till  Englas Skafferi. Detta ställe som jag besökte för över femton år sedan har mamma pratat sig varm om. Hon har berättat att dom har många kurser, ett mysigt café och att det händer så mycket där nu. Nästa sommar, eller kanske redan i höst, ska jag försöka anmäla mig till en kurs där. 

Marga med sin petit-choux-krans. Petit-choux-receptet är hämtat ur Sju sorters kakor och sen är den fylld med grädde och färska jordgubbar.
Efter att ha gjort glass blev det många äggvitor över. Därför var jag bara tvungen att göra tre marängbottnar. Tyvärr är jag inte så bra på det, än, så vi fick klippa isär tårtbitarna på denna röda vinbärs-tårta.
Denna tårtbotten blev något bättre så den kunde vi skära upp. Förutom grädde är den dekorerad med vildhallon, smultron och blåbär. Allt som jag och hon vid sjön Lusten hann plocka innan jag sträckte mig framför en stor svart orm, mitt bland alla hallonen!

I Närke kom familjen Maj-Lund med hundar på besök. Då blev det så klart stort kaffekalas. Jag hade fått förvarning om att de nog inte kunde ta med sig kanelbullar. Jag hann svänga ihop några plåtar med bullar men även denna Mårbacka-kaka. Den är bakad på Skrädmjöl och köper du ett paket med Skrädmjöl så hittar du receptet där på. Den serveras med vispad grädde och lingon till. 

2 kommentarer:

  1. Mårbackakakan vill jag äta fler gånger!

    SvaraRadera
  2. Du är varmt välkommen på bakkurs här i hst! Jag ser att du är en hejjare på att baka. Kurserna hittar du på www.englasskafferi.blogspot.com, och nya datum dyker upp hela tiden.
    Allt gott från Lännäs
    Mvh Ingrid

    SvaraRadera