Jag skriver om hemmagjorda ting i form av deg, garn, tyg, mat,  frukt och bär. 

lördag 12 december 2009


Nu har vi julpysslat större delen av dagen. Mamma, som är på besök denna helg, har påbörjat årets julduk, vi har bakat lussekatter, sambon har malt julkaffet och så har vi avslutat med en stor fruktsallad. 

Det finns ju många olika recept på saffransbröd och jag tror jag provar olika varje år. I år valde jag det ur Bonniers stora kokbok och det blev väldigt lyckat. Förra året provade jag receptet ur Sju sorters kakor, som är en av mina favoritböcker, men det receptet tyckte jag var väldigt konstigt. 

Det är i alla fall väldigt roligt att få göra degen själv. När jag var liten fick jag baka lussekatter med mormor Bagerskan och då spelade det ingen roll hur tidigt jag var hos henne på morgonen. Hon hade alltid hunnit sätta degen och den hade jäst färdigt till jag kom dit! Morgonstund är inte guld i min mun men däremot är dessa lussekatter det!





1 kommentar: